Tájékoztatás jogorvoslati lehetőségekről

1997. évi CLV. Törvény a fogyasztóvédelemről (továbbiakban: Fvt):

 „17/A.§ (8) A panasz elutasítása esetén a vállalkozás köteles a fogyasztót írásban tájékoztatni arról, hogy panaszával – annak jellege szerint – mely hatóság vagy békéltető testület eljárását kezdeményezheti. A tájékoztatásnak tartalmaznia kell továbbá az illetékes hatóság, illetve a fogyasztó lakóhelye vagy tartózkodási helye szerinti békéltető testület székhelyét, telefonos és internetes elérhetőségét, valamint levelezési címét. A tájékoztatásnak arra is ki kell terjednie, hogy a vállalkozás tett-e a 36/C. § (1) bekezdése szerinti általános alávetési nyilatkozatot.

Az EVAT Zrt. székhelye szerinti illetékes hatóság, illetve békéltető testület:

Borsod-Abaúj-Zemplén Vármegyei Békéltető Testület

Heves Vármegyei Kormányhivatal Közlekedési Műszaki Engedélyezési és Fogyasztóvédelmi Főosztály – Fogyasztóvédelmi Osztály

  • Cím: 3300 Eger, Kossuth Lajos út 9.
  • Levelezési cím: 3301 Eger, Pf.: 216
  • Telefonszám: (36)  515-469
  • E-mail: fogyved@heves.gov.hu 

Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatal Fogyasztóvédelmi Főosztálya

  • Cím: 1054 Budapest, Bajcsy-Zsilinszky út 52.
  • Levelezési cím: 1388 Budapest, Pf. 88.
  • Telefonszám: (36) 1 459-7777
  • E-mail: mekh@mekh.hu 

Eger Megyei Jogú Város Jegyzője

A fogyasztóvédelemről szóló 1997. évi CLV. törvény 17/A (8) alapján az EVAT Zrt. a fogyasztói jogvita rendezése érdekében igénybe veszi a békéltető testületi eljárást.

Illetékesség a panasz jellege szerint:

Tvt.* „8. § (1) A fogyasztóvédelmi hatóság:

11. b) eljár a 11. § (2) bekezdésében, a 36. §-ban, a 40. § (2) bekezdésében, a 43. § (1)-(4) bekezdésében, a 44. §-ban, a 46. §-ban, valamint az 53. §-ban foglalt rendelkezések lakossági felhasználóval, illetve természetes személy díjfizetővel szembeni megsértése esetén.”

Tvt.* 11. § (2) A távhőszolgáltató köteles az általános szerződési feltételeit – kiemelve a távhőszolgáltatás igénybevételének feltételeit, azok változását, a számlázás rendjét és a szolgáltatás minőségi követelményeit – az ügyfélszolgálatán könnyen hozzáférhető helyen kifüggeszteni, valamint a felhasználó és a díjfizető kívánságára azt ingyenesen rendelkezésre bocsátani.

Tvt.* 36. § (1) Távhőt vételezni kívánó új vagy többletteljesítményt igénylő meglevő felhasználási hely tulajdonosának igénybejelentésére a távhőszolgáltató köteles 30 napon belül az igény kielégítésének műszaki-gazdasági feltételeiről előzetes tájékoztatást adni, és a legkedvezőbb vételezési mód meghatározásában az igénylővel együttműködni.

(2) A távhőszolgáltató a tájékoztatójában a műszaki-gazdasági feltételek mellett köteles tájékoztatást adni annak a költségnek, csatlakozási díjnak az összegéről, amely a felhasználót a 34. § (4) bekezdése szerint terheli.

Tvt.* 40. § (2) A távhőszolgáltató köteles az előre tervezhető karbantartási, felújítási munkák miatti szüneteltetés időpontjáról és várható időtartamáról az üzletszabályzatban vagy a szerződésben rögzített módon az érintett felhasználókat előre értesíteni.

Tvt.* 43. § (1) A szolgáltatott és a felhasznált távhő díjának elszámolása hiteles hőmennyiségmérés alapján történik.

(2) A távhőszolgáltató a felhasznált távhő mennyiségét az önkormányzat képviselő-testületének rendeletében meghatározott helyen, a hőközpontban vagy – amennyiben a hiteles hőmennyiségmérés feltételei rendelkezésre állnak – a hőfogadó állomáson köteles hiteles hőmennyiségmérővel mérni és elszámolni.

(3) A szolgáltató a fűtési célú és a használati melegvíz-készítés céljára felhasznált hőt az önkormányzat képviselő-testülete által meghatározott időponttól kezdődően a Távhő-szolgáltatási Közszolgáltatási Szabályzatban meghatározott módon és feltételekkel külön köteles meghatározni és számlázni.

(4) Szolgáltatói hőközpontban történő hőmennyiségmérés esetén a szolgáltatott távhő elszámolásának alapja a hőközpontban hitelesen mért hőmennyiség, a hőfogadó állomáson elhelyezett egyéb mérőműszer pedig a szolgáltatói hőközpontban lévő hőmennyiségmérő költségmegosztója.

Tvt.* 46. § (1) Az önkormányzat képviselő-testületének rendeletében meghatározott helyen és a távhőszolgáltató költségén felszerelt, elszámolás alapjául szolgáló hiteles mérőeszköz a távhőszolgáltató tulajdona, annak karbantartása, időszakos újrahitelesítése, cseréje a mérésügyről szóló 1991. évi XLV. törvény rendelkezéseivel összhangban, a távhőszolgáltató kötelessége.

(2) A felhasználó kérheti a távhőszolgáltatótól az alkalmazott mérőeszköz hitelességének mérésügyi hatóság általi igazolását, valamint az alkalmazott mérőeszközök megfelelő beépítésének méréstechnikai felülvizsgálatát. Ha a mérőeszköz felülvizsgálata indokolt volt, annak költsége a távhőszolgáltatót terheli, ellenkező esetben a költséget a felhasználó köteles viselni.

Tvt.* 53. § A felhasználói igénykielégítés és a távhőszolgáltatás részletes szabályait tartalmazó üzletszabályzatot a távhőszolgáltató köteles a felhasználók részére hozzáférhetővé tenni.

Fvt.”18. § (1) A békéltető testület hatáskörébe tartozik a fogyasztói jogvita bírósági eljáráson kívüli rendezése. A békéltető testület feladata, hogy megkísérelje a fogyasztói jogvita rendezése céljából egyezség létrehozását a felek között, ennek eredménytelensége esetén az ügyben döntést hoz a fogyasztói jogok egyszerű, gyors, hatékony és költségkímélő érvényesítésének biztosítása érdekében. A békéltető testület a fogyasztó vagy a vállalkozás kérésére tanácsot ad a fogyasztót megillető jogokkal és a fogyasztót terhelő kötelezettségekkel kapcsolatban.

Tvt.* „7. § (1) A területileg illetékes települési önkormányzat jegyzője:

1.c) ellenőrzi a távhőszolgáltató tevékenységét az üzletszabályzatában foglaltak betartása szempontjából”

*Tvt.: 2005. évi XVIII. Törvény a távhőszolgáltatásról

Tájékoztató panaszügyek kezeléséről

A felhasználó/díjfizető távhőszolgáltatással összefüggő panaszát, illetőleg közérdekű bejelentését (továbbiakban: panasz) előterjesztheti:

  • írásban: levélben, e-mailben vagy az Ügyfélszolgálati Irodában elhelyezett panaszkönyvben
  • szóban: telefonon (Telefonon: 36/536-280, Zöld szám: 80/204-979) vagy személyesen (Ügyfélszolgálati Iroda Eger, Malomárok u. 28.)

A panaszról/bejelentésről jegyzőkönyv kerül felvételre, amennyiben a felhasználó/díjfizető a panasz kezelésével nem ért egyet, vagy a panasz azonnali kivizsgálása nem lehetséges.

A telefonon történt panaszbejelentésről egyedi azonosítóval ellátott hangfelvétel készül a bejelentő tájékoztatása mellett. A hangfelvétel 5 évig megőrzésre kerül, és kérésre díjmentesen a panaszos rendelkezésére áll. 

A telefonon tett szóbeli panasz/ bejelentés minden esetben írásos rögzítésre is kerül, kivéve, ha a fogyasztóvédelemről szóló 1997. évi CLV. törvény 17/B. § (3) bekezdésének rendelkezése alapján, a jegyzőkönyv felvételének mellőzésébe a felhasználó/díjfizető beleegyezett.

A távhőszolgáltató a panaszt iktatja, haladéktalanul kivizsgálja és a lehető legrövidebb időn belül, de legkésőbb 15 munkanapon belül írásban megválaszolja.

Amennyiben a panasz elutasításra kerül, úgy azt a távhőszolgáltató köteles írásban részletesen megindokolni.

A Távhőszolgáltatásról szóló 2005. évi XVIII. törvény 11. § (3) bekezdésének rendelkezése alapján „a fogyasztóvédelmi hatósági eljárásban a fogyasztónak igazolnia kell, hogy a fogyasztóvédelemmel kapcsolatos és az eljárás alapjául szolgáló panaszt az érintett távhőszolgáltató felé megtette.  


Jogorvoslati fórumok elérhetőségéért kattintson ide